Sunday, August 30, 2009

"Saya Tak Faham Awak"



"Awak ni nape?"

"Saya tak faham la awak nie"

"Awak tak pernah berubah"

Aku dikejutkan dengan suara ini. Terdiam seketika, suara yg pernahku dengar suatu ketiaka dulu, suara yg selalu membuatku tersenyum. Sesuatu yg sudah berlalu tidak usah di perkatakan lagi. Masa itu ibarat pedang. Jikalau kita tidak membunuhnya, maka ia akan membunuh kita. Seumpama di medan perang yang bersenjatakan pedang. jikalau kita tidak menggunakan pedang tersebut maka kita akan menjadi mangsa kepada musuh. Begitulah ibaratnya masa sgt penting buat ku.

Sudah menjangkau lebih kurang 2 tahun. Memoriku bersamamu telah lama kulupuskan, samada indah, manis ataupun pahit sama sekali, itu semua tidak penting, semuanya telah pergi dari memori kecilku ini. Aku adalah aku, tidak usah ditanya siapa aku. Masa yg diberi selama hampir lima tahun sudah cukup untuk mu mengerti siapa si kecil ini. Aku tetaplah aku dan engkau tetap lah engkau. Kenapa perlu bibir manismu menyebut namaku lagi sedangkan kita sudah mempunyai haluan masing-masing yang hendak ditujui, jangan dikatakan haluan itu akan kembali menjadi satu, tidak sama sekali. Aku tetap aku yang dulu, sekali aku memandang ke depan, tidak akan aku berpaling lagi, ia sangat merugikan aku dan sangat merugikan...

Maafkan aku seandainya aku terlalu keji buat mu. Tapi aku adalah seorang yg sangat berpegang kepada prinsip ku. Ya.. itu hanyalah prinsip yg direka manusia, aku setuju.. tapi kerana prinsip itulah aku berdiri disini. Pantang bagiku kepada mereka yg munafik dalam perjanjian mereka. Mungkin disitu pelik yg selalu diperkata oleh sahabat-sahabat aku mengenai diriku ini. Tiada kesedihan yg melampau dalam diriku ini, apa yg keluar dari mulut ku itulah yg akan aku laksanakan. Yang berlalu aku biarkan ia berlalu.. the simple word, the simple thinking, the simple action..

Bukan aku yg meminta untuk begini, keputusan ini dibuat diatas dasar kepentingan keluarga mu bukan kepentingan kita bersama, mudah bagimu dan mudah bagiku. Aku hanya mendengar dan tersenyum, tersenyum untuk apa? tersenyum untuk meredhai pemergianmu tanda doa supaya diperkuatkan diriku. Aku tidak pernah rugi dengan pemergianmu, walau aku berkali-kali memanggil dirimu tapi engkau tidak mengedahkannya. Bukan aku memuji, meninggi diri tapi aku seorang yang sangat setia pada janjiku. kenapa aku perlu besedih atas pemergian mu... Pergilah! mungkin aku bukan untuk engkau dan engkau bukan untuk aku.

Hari ini segalanya terbukti.. panggillah diriku sehingga engkau jemu. Tidak... Tidak mungkin aku berpaling. tidak mungkin.. ia sudah berlalu.. biarkan ia berlalu. Sudah aku katakan, aku tidak pernah sedih diatas pemergianmu.. pergilah engkau dengan haluan hidupmu, dan aku dengan haluan hidupku. Mungkin kita bukan seperti Adam dan Hawa untuk dijodohkan bersama. Lupakan aku dan aku telah lama melupaimu, maafkan aku andai aku terlalu zalim buatmu, maafkan aku... mungkir sukar utk ku mencari pengganti dirimu tetapi... kita sudah jauh kehadapan.. terlalu jauh.. tidak mungkin kita akan berundur kepada masa dahulu. Mungkin pada aku, waktu bersama mu umpama mimpi tidurku dan aku terbangun dari tidur pada ketika ini. Aku ada impian yg lebih besar berbanding dari impian yang pernah kita bina bersama dulu. Pergilah.. aku sudah lama merelakan pemergian mu, usahlah kembali padaku.

Aku doakan engkau dipertemukan dengan dia yang lebih memahami dirimu. Walau beribu alassan yg engkau berikan kepadaku, Ya... aku mengetahui kesulitan disisimu. tetapi maafkan aku, diriku bukan lagi milikmu. Biarlah takdir yg menentukan.. untuk diriku, aku selalu berdoa moga dipertemukan insan seperti mu yang pernah aku temui suatu ketika dulu. MUSTAHIL UNTUK KITA SEPERTI DULU.

Moga engkau sentiasa bahagia selalu.

Janji-janji semasa kita bersama dulu tetap akan aku laksanakan selagi termampu.

Jangan pernah bersedih diatas apa yang berlaku.

Setidak-tidaknya aku pernah mengenali engkau dan engaku pernah mengenali ku.

Bersyukurlah dengan apa yg berlaku.

Wassalam...




No comments:

Post a Comment