Saturday, August 22, 2009

Jangan Berundur (episod 1)


Assalamualaikum
Alhamdulillah... sempena Ramadhan x ini
Aku bersyukur kerana setelah lama aku menunggu
akhirnya... baru aku berkesempatan muncul dalam arena ini
Penuh kesyukuran aku panjatkan kepada Allah S.W.T
kerana masih mengurniakan ku nikmat2 yg tidak terkira ini
dan dipertemukan dengan Ramadhan x ini.
Alhamdulillah....

Coretan kali ini bukan satu wardah rentetan sejarah hidupku
tetapi hanyalah sebagai perkongsian pengalaman kepada sahabat2, rakan2 serta adik2 diluar sana supaya menjadi satu titik permulaan kearah sesuatu yg bernama perubahan.

Aku mulakan bicara ini dengan lafaz penuh takzim kepada yg MAHA PENCIPTA, aku tunduk sujud mengagungkanNYA kerana masih lagi memberi kesempatan dan peluang kepada semua insan2 yg tidak pernah kesal dengan kejahilan dalam semua perkara. kerna mereka sedar tentang semua pendustaan walaupun telah diberi peringatan demi peringatan. tetapi sudah bernama manusia, begitu la ragamnya, lebih mengagungkan nafsu berbanding akal dan hati yg dianugerahkan.

Aku dilahirkan disebuah kg didalam sebuah keluarga yg serba kekurangan. nama diberi tanpa perancangan oleh kedua ibubapaku "Mat Radi Awang Senik". cukup ringkas, hanya menggunakan 7 abjad. memang ditakdirkan, itulah nama aku sehingga sekarang. Pernahku berseloroh dengan ayahku "ini tidak adil kerana nama ayahku lebih panjang dari namaku". ayahku hanya memandang dan tersenyum...ble diteliti namaku itu, baru aku sedar disebaliknya terselitnya maksud "mati keredaanku". AWASS!!! aku adalah aku. kata mak, masa kecilku dihabiskan dengan menangis. malam aku berjaga kerana menangis dan siang aku tidur... (pelik). aku anak ketiga, punyai dua orang kakak dan 2 orang adik lelaki dan seorang adik pompuan. (6 semua nya).

Sek Rendah

Dikenali dengan Panggilan "makhluk perosak" oleh kawan2ku disekolah. aku mula melangkah ke alam pembelajaran. disebabkan keadaan keluargaku yg susah pada masa itu, aku tidak dihantar ke tadika untuk mengikuti kelas persediaan sebelum melangkah ke alam persekolahan. bermulalah siri perjalanan hidupku, dalam kelas akulah heronya, berkonsepkan style ayahku dirumah, aku menjejaki langkahnya. pantang dicabar, berundur tidak sama sekali. erm kalo belajar... pasti aku akn berundur walaupon dicabar (kah3x). walaupon sedikit nakal pada masa itu, tidak pernah sekali ayahku membiarkan tangan kasarnya jatuh ke tubuhku, anak lelaki bongsu katakan....manja...(pada masa itu)berbekalkan kenakalanku itu aku menuju ke sekolah, berbekalkan batas sawah padi menjadi laluan rutinku ke sekolah, ayah tidak ada berkemampuan menyediakkan ku basikal seperti kanak2 lain. tidak pernah aku persoalkan. merungut ada la.. hahaha... apa yg selalu ayah katakan..."nanti ayah belikan basikal eh". itulah yang diulang oleh ayah dari aku darjah 1 sehingga ke darjah enam. (bersambung....)

No comments:

Post a Comment