Thursday, August 27, 2009

Mari Bercerita (Ape feedback anda?)


Aku sebuah ROBOT


"Saya cadangkan..."

"Saya Sokong..."

"Dengan Ini...."

Di situ bermulalah era pentadbiran dunia yg dipimpin oleh ROBOT. Pentadbiran yg berubah berorientasikan demokratik dan bukan rampasan kuasa menjadikan dunia makin pelik. Isu ini makin hangat diperkatakan oleh seluruh penduduk bumi. Ramai yg tidak menyangka tampok pemerintahan dunia akan dipengang oleh sebuah ROBOT. Sesetengah saintis dan juga seluruh pencipta robot sedunia tidak setuju dengan peralihan kuasa ini walaupun secara demokratiknya, Hampir keseluruhan penduduk bumi memilih ROBOT tersebut sebagai pemimpim mereka. maka bermulalah era pentadbiran bumi yg baru yg diterajui oleh sebuah robot.

Setahun yg lalu, sebuah ROBOT yang dilengkapi dengan pelbagai kecanggihan teknologi telah dicipta oleh sekumpulan saintis yang terkenal. Menurut sumber yg boleh dipercayai, proses pembuatan robot tersebut bermula setelah satu perjanjian dicapai bersama pihak lain. Sebuah robot yg telah siap dibina, diimport dari planet lain sebagai model pertama untuk dijadikan bahan penyelidikan.

Dengan usaha yg gigih, melalui pelbagai kajian dan penyelidikan, saintis tersebut cuba merancang membina sebuah robot yang memenuhi citarasa dan permintaan dunia. Setelah beberapa penyelidikan dijalankan, mereka berkeputusan untuk membina satu robot yg sama dengan robot yg diimport dari planet lain tetapi perlu dilengkapi dengan pelbagai kelengkapan yg lebih canggih utk memenuhi permintaan dunia. segala reka bentuk dan fungsinya diperbaharui dan diprogramkan sebagaimana mengikut perancangan mereka.

Setelah melalui fasa-fasa pembuatan mengikut rangka kerja (framework), usaha mereka menampakkan hasilnya apabila ROBOT pertama mereka model RD11 hampir siap dibina. Model RD11 ini direka bersama beberapa jentera yg canggih yg akan menyokong pergerakan robot tersebut. Setelah proses pembinaan selesai, mereka mencadangkan supaya ia diujikaji di sebuah kawasan selamat yg terletak di pendalaman selatan bumi bagi memastikan robot beserta jentera tersebut diprogramkan serta berfungsi dengan baik. Dengan kerjasama pihak kerajaan, lokasi ini dirahsiakan untuk memastikan keselamatan penduduk bumi terjaga.

Hari demi hari berlalu, robot dan segala jenteranya melalui ujikaji peringkat demi peringkat. Berita tentang kejayaan saintis tersebut mencipta robot tersebut menjadi perbualan ramai sehingga ke peringkat kementerian-kementerian serta pemimpin-pemimpin tersohor di bumi. Mereka mula mendapat perhatian dari media2, akhbar tentang kejayaan mereka tetapi ada jugak yg tidak berpuas hati dan tidak senang duduk dengan berita kejayaan tersebut.

Walau bagaimana pun, langkah dan segala perancangan disusun dengan rapi. Sesudah sampai masa yg ditunggu, maka secara rasminya, robot-robot tersebut mula menjadi tarikan ramai, semua bercerita mengenai kecanggihan robot bersama jenteranya. banyak syarikat-syarikat besar mula berminat dengan rekaan dan fungsi terbaru robot tersebut.

Setelah beberapa bulan kemudian, manusia mula yakin dengan kemampuan robot tersebut. Dan tanpa diduga, mereka memilih robot tersebut menjadi pemimpin kepada seluruh penduduk bumi. maka hidup la penduduk bumi di bawah pemerintahan robot tersebut. dalam tempoh beberapa bulan dibawah pentadbiran robot beserta dengan jenteranya, semua berjalan dengan lancar. Penduduk bumi hidup dengan aman dan damai.

Setelah beberapa bulan belalu, robot tersebut mula membuat beberapa pembaharuan dan pendekatan. Banyak isu-isu yg timbul ekoran dari tindakan membuat banyak perubahan dasar pentadbiran bumi. walau bagaimana pun, para saintis mula membuat analisa segala tindakan robot tersebut memandangkan ia mula tidak dapat dikawal. Tetapi malangnya, para pencipta dan saintis gagal untuk berbuat demikian ekoran dari rasa tidak puas hati dan tidak tahan dengan Isu-Isu yg berlaku dalm organisasi besar mereka, ada diantara mereka yg berkeputusan untuk meninggalkan organisasi tersebut dan membawa haluan masing-masing.

Maka kehidupan bumi terus di bawah pentadbiran robot bersama jentera-jenteranya...

Soalan:

1. Wajarkah bumi ditadbir oleh sebuah robot?

2. Adakah salah untuk sebuah Robot membuat Pembaharuan mengikut ape yg diprogramkan kepadanya?

3. Dalam cerita ini, siapa yg harus disalahkan? adakah Robot itu sendiri atau Pencipta @ saintis yang mencipta robot tersebut?

4. Apakah perkara Positif dan Negatif yg anda dapat dari cerita ini?

4. Apakah yg anda dapat simpulkan dari cerita ini?

(kepada sesiapa yg mengunjungi blog ini, ucapan terima kasih didahulukan, sila jawab lima soalan di ats melalui komen dibawah, TQ)

No comments:

Post a Comment