Monday, March 8, 2010

Pandangan Manusia

Insan yang mana tak terguris tatkala diri dipermain seperti boneka
Hatinya bila dihina, dicemuh kerana jasa
Bila disembur dengan kata berbisa
Aduh! Pedihnya memang sukar digambar dengan kata2

Katakan apa salahku, apa silapku, apa dosaku
Hingga begini ku diperlaku, dihina diatas segala yang berlaku
Tunjukkan mana silapku, andai sempurna milik mu?
Jangan hanya pandai mencemuh, mencela andai hari ini milik mu
kata hati atau hanya sekadar katamu

Hina, hina, hina menghina... teruskan menghina
Apakah engkau sempurna... terlalu sempurna?
Kau dan aku apa bezanya??? ambik semuanya
aku tidak perlu semuanya... hanya mahu kata2 mu sahaja
kata2 yang kononya terlalu sempurna.
Hina, hina, hina menghina dan teruskan lah...

Apakah engkau bahagia?? teruskan menghina
Melihat aku merana... dan kamu bahagia? teruskan menghina

Insan yang mana akan berdiam diri
Uh! Bila dicaci, dikeji dan dihina
Bila disembur dengan kata dan maki, dipermain begini
Pedih sekali, hanya mampu menadah tangan kepada illahi

"" YA ALLAH, ANDAI MEREKA MENGHINA DIRI INI SECARA TERANG ATAU SEMBUNYI, AKU SUJUD KEPADA MU, MENADAH TANGAN SETINGGI2 LANGITMU, TUNJUKKAN MEREKA JALAN YANG SEBENAR, DIRI INI DIZALIMI, TUNJUKKAN MEREKA KEKUASAANMU, AGAR MEREKA SEDAR DARI TERLALAI." AMIN... AMIN... AMIN

Katakan apa salahku DIATAS APA BERLAKU
hanya mahu membuat terbaik...mewakili dirimu...
Apa salahku? tunjukkan aku... andai aku menzalimi dirimu
Maaf untuk dirimu...hanya sekadar itu aku mampu
mampu meneruskan perjuangan mu
Engkau hadir, marah, membetulkan keadaan yg berlaku
tanpa menyelidiki terlebih dahulu...
aku redha... bukan silap mu.. silap ku??

Mana kata2 mu dulu...
nyata buta untuk menilai diriku
ego diatasku atau diatas mu?
bukan itu persoalan diriku...
hanya berfikir, membawa ke hatiku
muhasabah terlebih dahulu....

Sekarang engkau mampu..
hina, menghina dan terus menghina
pada hakikatnya engkau tidak mampu
hanya menutupi kebenaran yang nyata padamu
teruskan dan teruskan..
jangan berhenti... andai memakan diri
tanggung la dengan hati sendiri.

Nurkilan mawardi 10 - ROYZ

No comments:

Post a Comment