Thursday, November 5, 2009

Khutbah Jumaat


Salam
Pembelajaran hari ini cukup mengimbas sedikit memoriku
Bersiap ke Solat Jumaat pada pkol 1.00 pm.

Masjid nyer sebelah nie je. taman sebelah Kolej Puncak Perdana.

Tengah asyik memanaskan engine superbike aku (hahahaha)

Ternampak Epol memberku, ajak dia naik sekali ngan aku

Rempit ke masjid (alhamdulillah)


Sampai je kat masjid tu, Khatib baru mula baca khutbah

So masuk la aku ke dalam

Selesai solat sunat tahiyyatul masjid

Aku pon duduk ternganga dengar khatib baca khutbah

Tajuk aku xpasti tapi dia citer pasal ilmu.
Berkerut dahi aku pikir, sambil panjatkan kesyukuran kat Allah.

Xsangka bidang aku ambik sekarang nie mang betol2 blajar pasar ilmu
IS 771 (Knowledge Management)

Aku tertarik dgn khutbah tu sangat
sebabnyer aku teringat meeting last ngan adik2 aku
tempoh ari sebelum raya hari tu


Ape yg khatib tu cakap, mcm tu la aku nak citer kat adik2 aku sebenarnya
masa pertemuan tu supaya mereka faham ape yang aku cuba aplikasikan.

tapi xjugak diorang faham... xpaham atau wat xpaham aku xtau la.
Kata khatib tu, bukan kate aku....hehehehe
Sebenarnya banyak kaedah untuk memeperolehi ilmu nie.

Dgn cara melihat, mendengar, memerhati, belajar dari guru, analisa dan banyak lagi
tetapi Ape yang aku mahu berkongdi disini adalah...
Semua kaedah diatas induknya adalah MEMBACA.

kena ingat tu ye adik2
70% adalah membaca yer dan 30% adalah dengan kaedah yang lain. ini ditegaskan dengan kajian dan surah pertama diturunkan kepada kita yang berbunyi "Bacalah!" Sebab tu msa pertemuan tu aku persoalkan.. kalau kita nak bercakap, berapa banyak buku yang dah kita baca? apa yg kita dah tau. Bukan nak berlagak tetapi itu telah dinyatakan oleh Allah SWT dalam firmannya. Juga mengingatkan diri aku terutama sekali dan kita semua supaya memperbanyakkan membaca. Itulah yang aku cube fahamkan kat adik2 aku semua.

Bukan untuk mengatakan aku nie betol tetapi itu adalah dari ALLAH SWT.
sesuatu yang dilakukan akan lebih memberi keburukan dari kebaikan jika ia dilakukan tanpa ilmu Xpe kalo tidak bersetuju dengan segala tindakan ku. Tetapi aku bertindak diatas sesuatu yang betul... Trainer aku pernah kata "Professional itu akan hilang bila dihalangi dengan Emosi" aku pegang tu tetapi..... mcm mane aku x terdiam ble org bercakap tu pon xwat ape yang dia cakapkan. (hahahahaha)

tapi xpe, hari nie satu pembelajaran aku dapat.... maklumlah kena banyak belajar lagi... nak becakap kena berilmu (Kata trainer aku) Aku pegang sampai hari nie.

Orait, petang nie menuju ke Negeri 9.... kena tengok komander kat cna...Chow!!!

No comments:

Post a Comment